seepje

Dit is... Seepje

Seepje maakt was- en schoonmaakmiddelen van wasnoten en andere ingrediënten van natuurlijke oorsprong. In 2013 richtten Jasper Gabriëlse en Melvin Loggies het bedrijf op. De twee ondernemers begonnen met het importeren van Sapindusschillen om vervolgens zelf een product voor de Nederlandse markt te ontwikkelen. De wasnoten (Sapindus mukorrosi) komen van een boom die groeit in Nepal en India. De schil van deze vrucht heeft een reinigende en antibacteriële werking. Dit maakt goed schoon en is beter voor de huid dan de synthetische wasmiddelen op basis van aardolie die nu vooral in de winkel te vinden zijn.

"De schil van de vrucht heeft een reinigende werking"

Seepje

Een breed assortiment

Inmiddels poetst Seepje de wereld schoner met een breed assortiment aan producten. Van wasmiddel en wasverzachter, tot afwasmiddel en handzeep. En niet alleen vloeibaar maar ook met nieuwe vaste (af)was-blokken om het vervoer van water en gebruik van plastic verder te beperken. Klanten vinden de produkten in de grote supermarkten zoals Albert Heijn, Jumbo en Plus, maar ook bij Picnic en de Etos. In Duitsland is Seepje te vinden bij DM en in België bij Colruyt dochters Okay en BioPlanet. En dat is belangrijk. Want hoe meer mensen Seepje kunnen gebruiken hoe groter de impact.

Het uitdagen van de sector

Seepje laat anderen in de sector graag zien hoe het duurzaam kan. Zo werd in de lente van 2022 het recept van de natuurlijke allesreiniger gedeeld in de Volkskrant, met als doel: een snellere omslag naar duurzame schoonmaakmiddelen bij grote bedrijven als Unilever en P&G. Zo wil Seepje nog veel meer impact maken dan alleen met de verkoop van eigen produkten.

Seepje maakt het verschil

Seepje heeft de missie om zoveel mogelijk synthetische wasproducten te vervangen door natuurlijke alternatieven en daarbij op een eerlijke, sociale manier te werken.

Het vervangen van reguliere synthetisch wasmiddelen is belangrijk omdat deze middelen bijvoorbeeld tussen de vijf en tien procent aardolie en/of aardgas bevatten. Per wasje net zoveel als nodig is voor het maken van een plastic wegwerptasje. En het kan anders. De produkten van Seepje bestaan voor meer dan 99 procent uit natuurlijke ingrediënten. Ieder verkocht Seepje product maakt verschil. In 2022 naar verwachting meer dan een miljoen liter. En met de groei van het bedrijf groeit die bijdrage. Seepje betaalt een eerlijke prijs voor de ingrediënten uit Nepal en India en zorgt voor aanplant van duizenden nieuwe zeepbomen om boeren ook op langere termijn inkomsten te geven. Ook verpakkingsmaterialen worden bewust gekozen om het milieu zo min mogelijk te belasten. De flessen zijn bijna helemaal gemaakt van ingeleverd plastic afval. En met de volgende stap naar meer vaste produkten kan het plasticverbruik sterk omlaag. Tenslotte werkt Seepje voor verpakking samen met sociale werkplaatsen in Nederland. Tientallen medewerkers helpen Seepje en dat draagt bij aan hun zelfstandigheid, verantwoordelijkheid en sociaal contact.

Seepje maakt was- en poetsmiddelen met ingrediënten van natuurlijke oorsprong, waaronder schuimende superschillen.

Meer weten over duurzame ondernemingen?